Foto David van der Lind

David van der Linde

Een mens draagt vaak meer facetten in zich dan die waarmee hij door naam en functioneren wordt geassocieerd. Om hieraan artistiek ruimte te geven bedient de dirigent Boudewijn Jansen zich als componist van de familienaam van zijn moeder.

Veel van de composities van David van der Linde getuigen van zijn grote liefde voor de stem en de poëzie. Hij schreef onder meer een verzameling koorwerken onder de titel A World of Poetry. Daarnaast diverse sololiederen en kamermuziek (o.m. Stil-leven voor altviool en piano).

Uitvoering van ‘Drie Wijzen’ in januari 2022

Naar verwachting zal het Toonkunstkoor en het Concertgebouw Kamerorkest Drie Wijzen (vd Linde) uitvoeren op 29 januari 2022. Zie verder bij: Actueel.

Ten geleide bij Drie Wijzen:

Bestemd voor SATB-koor, vrouwenkoor, mannenkoor, SATB-solisten en orkest (speelduur 6′). Dit werk, dat heden zijn première zal beleven, is geschreven in opdracht van TKA en aan hen opgedragen. De compositie probeert refereert aan de Bijbelse “Drie Wijzen uit het Oosten”, die een grote rol spelen in de latere cantates uit het Weihnachtsoratorium, en wil middels drie wijsjes verbinding brengen tussen drie wijzen van geloven of beschouwen (boeddhisme, islam en hindoeïsme) en het christendom.

De compositie volgt een verhaallijn:

Nadat het werk geopend heeft met een opflitsende ster, daalt er uit de hoogte iets op aarde neer. Dit vindt weerklank in de gezongen d (van deo). Op deze boventoonrijke basis begint een stapeling waaruit flarden van melodieën opduiken, vergezeld van herhaalde lichtflitsen. De melodieën concretiseren zich en men hoort van alle zijden verschillende groepen optrekken naar het centrum alwaar het Bach koraal “ich steh an deiner Krippen” hoorbaar is. De liederen komen samen, passen zich wederzijds enigszins aan, maar behouden hun eigenheid. Dit geheel bouwt op tot een grote climax, waarin harmonie en dissonantie welluidend samengaan en mag gezien worden als de wens tot een harmonisch samengaan van geloven en culturen, triomferend in een eensgezind stermotief als finale.

De gebruikte teksten en melodiën:

1. Een fragment van een Ottomaans lied, uit de islamitische cultuur, van Özhan Eren in het Turks.

Gül olanın aslı güldür,
peygamberin nesli güldür
Girdim şahın bahçesine,
cümlesi aşı güldür gül
Origin of the rose one is rose
descent of the Prophet is rose
I walked into the garden of Shah
all of it, all planted as rose, rose
2. Een Hindoestaanse tekst en melodie uit de Bhagavad Gita, in het Sanskriet.
ahaṁ kratur ahaṁ yajñaḥ svadhāham aham auṣhadham
mantro ’ham aham evājyam aham agnir ahaṁ hutam
It is I who am the Vedic ritual, I am the sacrifice, and I am the oblation offered to the ancestors.
I am the medicinal herb, and I am the Vedic mantra.
I am the clarified butter, I am the fire and the act of offering.

3. Een Boeddhistische mantra, ook bekend als Amitabha Mantra: “Om Ami Dewa Hrih”. Deze Tibetaanse tekst dient om de beoefenaar te begeleiden richting de bevrijding van afleidende gedachten.

Om: het geluid van het Eeuwige Universum,
Ami: Oneindig onbegrensd licht,
Dewa: verlichte Godheid,
Hrih: met zelfrespect en waardigheid.

4. Het koraal; ‘Ich steh an deiner Krippen hier’ uit het Weihnachtsoratorium.
Andere werken van David van der Linde

Stil-leven

Voor altviool en piano, opgedragen aan Suze (speelduur ca 6′).
Fragment uit Stil-leven.
(Altviool Suze Jansen, piano Naomi Schermann).

Drie romantische liederen

Voor hoge stem en piano, op teksten van Teuntje van Freek (speelduur ca 11’).
1. Herfst, met optionele (alt)vioolsolo (speelduur ca 3’),
2. De winter is voorbij (speelduur 3’),
3. Laat mij een vogel zijn (speelduur ca 4,5’).

 

Koordans

Voor koor en piano, opgedragen aan Theo L.
Tekst en muziek: D. van der Linde (speelduur ca 7’).

 

A World of Poetry
Voor koor (speelduur ca 18’).

1. El puente, op tekst van O. Paz, voor SSAATTBB-koor en piano (speelduur ca 5’),
2. Eb, op tekst van M. Vasalis, voor SATB-koor en klok/ piano/ percussie (speelduur ca 6’),
3. Niguse, op tekst van A. Mazrui, voor SATB-soli, SATK-koor en percussie (speelduur 7’).